Nytt tema: Bygge tenkende klasserom

Nyhet
/
31.03.2023
Jente på ca. 10 år skriver på en vertikal tavle. Bak henne står det en gutt og ser på hva hun skriver, og i bakgrunnen ser vi flere andre elever som står og ser på vertikale tavler.
Matematikksenteret har arbeidet med tenkende klasserom i mange år, og er Peter Liljedahls offisielle samarbeidspartner i Norge. Vil du ha mer informasjon, inspirasjon og tips til aktiviteter, eller ønsker kurs i undervisningsformen? Sjekk ut de nye temasidene!

Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk – både individuelt og kollektivt: Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner. 

Det er den kanadiske forskeren Peter Liljedahl som har utviklet "Building Thinking Classrooms". Mange lærere ønsker å lære mer om denne undervisningsformen, som er en integrert del av Matematikksenterets kompetanseutviklingstilbud. 

Matematikksenteret er Peter Liljedahls offisielle samarbeidspartner i Norge. Han har besøkt oss ved flere anledninger, og i 2022 holdt han ett av plenumsforedragene under Novemberkonferansen: