Utematematikk

Når opplæringen flyttes utendørs gir det rom for variasjon blant annet ved å kombinere bevegelse, fysisk aktivitet og læring i matematikk. Det kan også åpne for kreativ tenking og mange spennede diskusjoner. Men utematematikk i seg selv gir ingen garanti for at læring skjer. For at læringsutbyttet hos elevene skal bli størst mulig, er det nødvendig å knytte uteaktiviteten sammen med for- og etterarbeid. Den enkelte elevens erfaringer ute må knyttes til det faglige innholdet og målet for opplæringen.
Ressurs | Hva lærer elevene? | |
---|---|---|
Bowling kan gjennomføres med ulike faglige mål. Filmen viser eksempel på hvordan elevene bruker tallene og de fire regneartene til å til å nå et måltall. Målgruppe: Alle |
||
Aktiviteten egner seg til å introdusere variabelbegrepet og symbolsk algebra. Elevene utfordres på å utrykke en hendelse de selv er med på, egne ord og symbolsk. Målgruppe: Mellomtrinn og Ungdomstrinn |
||
|
Elevene kan utforske sammenhengen mellom antall flytt og størrelsen til et rutenett og/eller lage en algoritme som trinnvis beskriver bevegelsene i rutenettet. Målgruppe: Alle |
|
![]() |
I denne aktiviteten får elevene erfaringer med brøkbegrepet. Elevene skal løse et problem som omhandler å finne brøkdelen av en hel. Målgruppe: Mellomtrinn og ungdomstrinn. |
|
Elevene skal beregne hvor mange strikk som trengs når Barbie skal hoppe i strikk fra en gitt høyde. Oppgaven er en matematisk modelleringsaktivitet og elevene må ta stilling til flere variabler underveis i arbeidet. Målgruppe: Mellomtrinn og ungdomstrinn |
||
![]() |
Elevene skal samle og gruppere kongler (e.l) etter gitte opplysninger. De skal forklare og argumentere for strategiene de bruker og løsningene de finner. Målgruppe: Mellomtrinn og ungdomstrinn |
|
![]() |
Elevene skal plassere seg selv på steder ut fra instruksjoner fra læreren. Elevene skal få erfaring med og forståelse av geometriske steder ved å bruke kunnskaper om sirkel, midtnormal, parallelle linjer og avstander. Målgruppe: Alle |
|
![]() |
Gjennom varierte aktiviteter får elevene praktiske erfaringer med måling. Aktivitetene innebærer blant annet å måle og sammenligne størrelser som gjelder tid, lengde, areal og volum. Målgruppe: Alle |
|
![]() |
Lang, lang linje - statistikk med kroppen Elevene får bruke seg selv som konkreter når de skal samle inn data, lage søylediagram og kurvediagram, regne gjennomsnitt, finne typetall og median. Målgruppe: Mellomtrinn og ungdomstrinn |
|
![]() |
Fire elever - to ulike avstander Problemløsing og utforsking. Målgruppe: Mellomtrinn og ungdomstrinn |
|
|
Oppgaven har en praktisk tilnærming og er en god måte å forsterke kunnskap om egenskaper til firkanter på. Ved å arbeide i grupper får elevene mulighet til å løse oppgaven i samarbeid med andre, og det kan bli verdifulle diskusjoner. Målgruppe: Passer for barnetrinn |
|
![]() |
Gjennom å observere og utforske (riste på, lytte, veie) boksene, skal gruppene prøve å resonnere seg fram til hva boksene kan inneholde. Elevene må bruke begreper for å sammenligne størrelser på de ulike boksene og beskrive innholdet. Målgruppe: Småtrinn |
|
![]() |
Jakten på bokstaver og tallsymboler i naturen I denne aktiviteten får barna utforske tallsymboler og bokstaver i naturen. De får også erfare at tallene kan representeres på ulike måter. Målgruppe: Småtrinn |
|
![]() |
Hensikten med aktiviteten er at barna samler 5- mengder av ulike ting og deretter reflekterer over hva som er likt og ulikt med de ulike mengdene. Barna kan videre bli oppmuntret til å reflektere over hvordan de representerer mengden 5, og om de gjenkjenner en slik mengde uten å telle (simultanoppfatning). Målgruppe: Småtrinn |
|
Inspirasjonsfilmer:
|
||
![]() |
Denne aktiviteten kan dere gjennomføre når dere er på vei til et kjent turmål. For å utvikle orienteringsevnen sin må barna få tid og mulighet til å finne fram selv. Målgruppe: Barnehage og småtrinn
|
|
![]() |
Begynn aktiviteten med å lage en veiestasjon sammen med barna ute i skogen eller i fjæra. La barna utforske vekten dere har laget, ved å sette naturmaterialer på hver side av den og se hva som skjer. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
![]() |
Aktiviteten starter med at dere sammen finner steiner, tang, skjell, pinner og annet naturmateriale dere lett får tak i. Oppmuntre barna til å sette ord på de ulike materialene og egenskapene deres. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
![]() |
Denne aktiviteten leker dere utendørs. Det er en variant av “Kims lek” der barna skal lete etter endringer i omgivelsene. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
![]() |
Ta med barna på tur, og be dem velge seg noe som de skal samle på mens dere går, for eksempel steiner, skjell eller kongler. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
![]() |
Barn liker ofte å sykle ute i barnehagen. De utfordrer seg selv med både fart og vanskelige ruter. Du kan berike denne typen lek med erfaringer med tid ved å tilby barna timeglass eller stoppeklokke. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
![]() |
Denne aktiviteten passer å gjøre i uterommet på tur eller ved barnehagen. Be barna samle sammen materialer og lage en sammenhengende sti med begynnelse og slutt. Målgruppe: Barnehage og småtrinn |
|
La elevene planlegge og arrangere en matematikkdag for de andre klassene på skolen. Involver andre fag og benytt dere av store fellesarealer, gymsaler og uteområde. Målgruppe: Alle |
||
|