Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan utvikle sine strategier videre.
Denne artikkelen er en omarbeiding av artikkelen «Barns strategier i arbeid med tall» (Svingen, 2016) og hovedfokuset her vil være på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever…
Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler, Matematikkvansker, Representasjoner
Alle elever har behov for og kan utvikle en dypere matematisk forståelse, men noen trenger litt bedre tid og mer målrettet innsats for å trenge inn i matematikken. De trenger å bli utfordret og engasjert slik at matematikk skaper mening og blir relevant. Intensiv opplæring kan gi elevene denne muligheten og være avgjørende for at de kan glede seg over egne oppdagelser og styrke den indre…
Helt siden det ble obligatorisk med digitale verktøy til eksamen, har GeoGebra hatt en sterk plass i den norske skolen. Programmet har likevel ikke fått den plassen det fortjener. Det kan brukes til mer enn å tegne og tolke grafer.
Denne artikkelen skal vise hvordan man kan bruke programmet til å oppnå dybdelæring gjennom utforskning og resonnering.
Allerede i barnehagen lærer barn om firkanter. De lærer uttrykk som kvadrat og rektangel og etter hvert også trapes, rombe og parallellogram. I barneskolen lærer elevene å beregne omkrets og areal til noen av disse firkantene. Dette læringsmålet blir senere gjentatt både på ungdomsskolen og på Vg1. Til tross for dette viser det seg at mange elever har mangelfull kunnskap om firkanter. …
I denne artikkelen vil vi gi et eksempel på hvordan GeoGebra kan brukes når elevene skal lære om rotasjon. Vi vil vise hvordan elevene kan få varierte erfaringer ved å bruke programmet, og hvordan arbeidet kan foregå i tråd med kjerneelementene i forslaget til ny læreplan (LK20).
Posisjonssystemet vårt gjør det mulig å skrive uendelig mange tall ved hjelp av bare ti siffer. Systemet er utviklet og effektivisert gjennom mange hundreår, som gjør at elever trenger tid for å utvikle en god forståelse for posisjonssystemet. Forståelsen for posisjonssystemet settes på en ekstra prøve når elevene møter desimaltall, og det er her vi finner de fleste misoppfatningene knyttet til…
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse, Vurdering og kartlegging
En av vanskelighetene med brøk er at begrepet kan ha mange betydninger, og elevene møter alle disse ulike betydningene i dagliglivet. Elevene kjenner til uttrykk som ”halvparten", ”en tredel” og ”et kvarter” før de begynner på skolen, men det er ikke sikkert de har noen forståelse for innholdet i uttrykkene.
Denne artikkelen belyser fire ulike problemområder elevenes…
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tall. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger.
Oppgavene til er utviklet og prøvd ut av en prosjektgruppe ved Matematikksenteret. Oppgavene tester om elevene forstår oppbyggingen av posisjonssystemet (prinsippet om…
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tallregning. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger. Artikkelen bygger videre på artikkelen "Misoppfatninger knyttet til tall".
Oppgavene er utviklet og prøvd ut av Matematikksenteret. Oppgavene tester om…
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tallregning. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger.
Oppgavene kartlegger misoppfatninger knyttet til forståelsen av brøkbegrepet, og er utviklet og prøvd ut av Matematikksenteret.