Om Matematikksentermodellen

Illustrasjon
Matematikksentermodellen er en modell for systematisk kompetanseutvikling - med tilhørende ressurser. Den støtter læreres læring av en praktisk, utforskende og variert matematikkundervisning (ambisiøs matematikkundervisning). Modellen er utvikling i tett samarbeid med praksisfeltet og det faglige innholdet er særlig knyttet til kommunikasjon og tallforståelse.

Matematikksentermodellen består av en syklus med seks faser som kan brukes i ulike kontekster – i lærerutdanningen, etter- og videreutdanning, i hele lærergrupper eller av mindre team som ønsker å utvikle undervisningspraksis sammen.

Alle øktene (modulene) i Matematikksentermodellen (tidligere MAM-modellen) er bygget som like sykluser. Først skal deltagerne diskutere en fagartikkel (lest på forhånd), så skal de planlegge og øve på en undervisningsøkt, deretter prøve ut økta med elever. Til slutt samles lærerne til analyse og refleksjon rundt dagens hendelser. Les mer om syklusen

I hver økt brukes en bestemt aktivitet som «trening». Aktivitetene er nøye valgt ut fordi de – med lærerens veiledning – skaper engasjement i klasserommet. Det lærerne trener på, er å stille spørsmål som utvikler elevenes forståelse for matematikk.

De seks komponentene i syklusen

  1. Forberedelse

    Deltakerne leser en fagartikkel med teori knyttet til temaet og ser en video av en bestemt aktivitet som gjennomføres i en klasse.
  2. Diskusjon av teori

    Veileder leder en faglig samtale med utgangspunkt i videoen og teorien. Hvilke innsikter tar vi med videre til planleggingen?
  3. Felles planlegging

    Deltakerne deles i grupper på 5–8 lærere, og hver gruppe planlegger en undervisningsøkt med utgangspunkt i aktiviteten de jobbet med i forberedelsen. Deltakerne utarbeider et felles undervisningsnotat for økten.
  4. Øving

    Deltakerne øver på undervisningsaktiviteten i gruppa. Én eller to har lærerrollen, resten spiller elever. Både deltakere og veileder kan be om time outunderveis, sånn at de kan tenke høyt sammen mens undervisningen pågår, diskutere hvordan læreren kan respondere på elevbidrag og bestemme retningen på undervisningen.
  5. Utprøving i klasserommet

    Aktiviteten prøves ut med elever. Også her kan man benytte time out ved behov.
  6. Refleksjon og vurdering

    Etter gjennomføringen samles gruppa for å diskutere erfaringer og refleksjoner. Både deltakere og veileder deltar i samtalen.

Ressurser og modulbasert utviklingsarbeid

Hver modul i Matematikksentermodellen retter søkelyset mot ett av kjerneelementene i læreplanen, og har i tillegg fokus på den matematiske samtalen. Samtaletrekk og samtaletyper inngår som sentrale elementer i alle modulene, som er satt opp i en anbefalt progresjon fra 1 til 11.



Det er utviklet et omfattende ressursgrunnlag for lærere som ønsker å utvikle en ambisiøs matematikkundervisning (en undervisning som er praktisk, utforskene og varier). Ressursene består av artikler, fagtekster, filmer med refleksjonsspørsmål, planleggingsmaler, aktiviteter og oppgaver.

Fem sentrale aspekter

Matematikksentermodellen hviler på fem grunnleggende prinsipper for å lære å undervise og utvikle undervisningspraksis:

  1. Undervisning krever spesialisert kunnskap.
  2. Undervisning er noe som kan læres.
  3. For å lære nye ting, må man få muligheter til å praktisere det som skal læres – gjentatte ganger.
  4. Det er verdifullt å vise fram sin egen undervisning.
  5. Vi utvikler oss kontinuerlig som lærere. Våre egne læringserfaringer og identiteter, former det vi vet og gjør. Våre identiteter som matematikklærere utvikles kontinuerlig og har betydning for vårt arbeid med barn og unge.

Normer for samarbeid

Matematikksentermodellen bygger på felles normer for både veiledere og deltakere:

  • Vær villig til å ta risikoer og prøve ut nye ideer.
  • Lytt aktivt med et åpent sinn.
  • Bygg videre på andres ideer og inviter andre til å delta.
  • Gi hverandre tid til å tenke og prosessere ideer.
  • Del tanker og ideer også i utviklingsfasen, og vær åpen for å endre perspektiv.
  • Bruk presist språk når du beskriver elevers handlinger, i stedet for å gi dem «betegnelser». Unngå merkelapper som «svak» eller «sterk».

Forventninger til deltakerne

Å utvikle undervisningspraksis i fellesskap krever engasjement og vilje til å lære sammen. Et vellykket utviklingsarbeid med utgangspunkt i Matematikksentermodellen forutsetter en positiv og åpen innstilling:

En positiv innstilling innebærer at deltakerne:

  • er nysgjerrige og åpne for nye ideer, elevenes tenking og læring.
  • er interesserte i prøve ut nye praksiser og aktiviteter sammen med kolleger.
  • deltar aktivt på samlingene.
  • ønsker å være «kritiske venner» for hverandre – prøver sammen å gå i dybden på spørsmål knyttet til matematikk, matematikklæring og -undervisning.
  • forplikter seg på å respektere møtetider, møter forberedt og bidrar til å utvikle et godt læringsfellesskap både blant lærere og elever.
  • deler erfaringer med kolleger.
  • forplikter seg til å prioritere oppmøte på samlingene. 

Matematikksentermodellen het tidligere "MAM-modellen". Den er utviklet i samarbeid med fortere fra University of Washington. Modellen er utprøvd og videreutviklet over en periode på over tjue år, og tilrettelagt for norske forhold i tett samarbeid med praksisfeltet.

Relaterte filer