Diagnostiske oppgaver knyttet til Brøk og prosent
I lenkene nederst finner du tolv oppgaver som kartlegger misoppfatningene som er beskrevet under misoppfatninger knyttet til Brøk og prosent.
| Misoppfatning | Oppgave |
| Nevner representerer antall deler, uavhengig av størrelse | 1, 2 |
| Jo større nevner (eller teller), jo større brøk | 3, 4 |
| Brøkstrek er lik desimalkomma | 5, 6 |
| Differansen mellom teller og nevner avgjør størrelsen på brøken | 7 |
| Teller (nevner) eller prosent er et isolert tall | 8, 9 |
| Tar ikke hensyn til helheten | 10 |
| Andre problemer knyttet til brøk | 11*, 12** |
* Oppgave 11 tester om elevene klarer å angi en brøk mellom to brøker, med samme nevner.
** Oppgave 12 tester regning med brøk.
I arbeidet med papiroppgavene er det viktig at læreren har satt seg inn i de ulike misoppfatningene og hvordan jobbe med elevene fra misoppfatning til mestring.
Papiroppgaver Brøk og prosent, 5.-7. trinn (bokmål)
Papiroppgaver Brøk og prosent, 5.-7. trinn (nynorsk)
Papiroppgaver Brøk og prosent, 8.-10. trinn (bokmål)
Papiroppgaver Brøk og prosent, 8.-10. trinn (nynorsk)