UH-seminar om matematikk i barnehagen 2021

Seminaret er et tiltak for å bygge opp et sterkt kompetansemiljø om matematikk i barnehagen ved å dele, samarbeide og utvikle kompetanse på tvers av UH-sektoren. På samlingen er det derfor ønskelig at deltagerne også bidrar med presentasjon av pågående forskningsprosjekter og utviklingsarbeid. Dette vil være med på å løfte tema og problemstillinger som er relevante for fagområdet. Om du ønsker å bidra, send oss en beskrivelse av tema i påmeldingsskjemaet.
Seminaret gir i tillegg Matematikksenteret mulighet til å få innblikk i arbeidet som foregår i UH-sektoren, slik at vi kan utvikle ressurser og materiell som treffer målgruppen.
Se film fra UH-seminaret 2020 hvor Professor Douglas Clements (University of Denver) og professor Julie Sarama (University of Buffalo), deltok. De har bidratt mye til forskningen innenfor Early Mathematics:
Påmeldingsfrist: 1. februar 2021
Seminaret vil foregå digitalt. Om smittevernreglene tillater det og vi også åpner for fysisk deltagelse, må reise og overnatting dekkes av hver enkelt.
Program 18. mars
Tid | Innhold | Hvem |
---|---|---|
11:00-12:00 |
Velkommen! Nytt fra Matematikksenteret |
Programkomite |
12:00-13:00 |
Lunsj |
|
13:00-17:00 (med pauser) |
Bidrag fra UH-nettverket |
Alle |
19:30- |
Middag |
Program 19. mars
Tid | Innhold | Hvem |
---|---|---|
08:30-09:00 |
Kaffe for den som vil |
|
09:00-11:00 |
Digitale apper, matematisk engasjement og problemløsingsdiskusjoner |
Tamsin J. Meaney (BARNkunne – senter for barnehageforskning, HVL) |
11:00-11:15 |
Pause |
|
11:15-12:15 |
Presentasjon av boka “Mathematics in Early Childhood. Research, Reflexive Practice and Innovative Pedagogy” og de norske kapitlene. Denne boka kom ut i 2020 og er strukturert rundt Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter. I boka er det samlet eksempler på barnehagematematikk fra en rekke land for å hjelpe leserne med å utvide deres syn på matematikk og fagområdets forhold til andre aspekter av livet. Boka tar i betraktning forskjellige pedagogiske tradisjoner og ulike kontekster, og den illustrerer teori gjennom bruk av ekte praksisfortellinger. Boka oppfordrer leserne til å reflektere over egen praksis når de gjennomfører aktiviteter som dreier seg om forklaring og argumentering, telling, måling, lokalisering, designing og lek. Boka er rettet mot barnehageansatte og barnehagelærerutdannere som ønsker å forbedre barnehagebarnas matematiske erfaringer, samt at den gir kunnskap og verktøy for å være støttende stillas for alle barn. |
Oliver Thiel (DMMH), Elena Severina (HVL), Anders Lade, Elin Reikerås (UiS), Anne Hj. Nakken (DMMH), Camilla N. Justnes (Matematikksenteret) |
12:15-13:00 | Lunsj | |
13:00-14:00 |
Pensum og emnebeskrivelser i barnehagelærerutdanningene Vi har på forhånd laget en oversikt over de ulike institusjonenes pensum og emnebeskrivelser. Vi ønsker å sammen diskutere hva det legges vekt på, hva vi savner, dele erfaringer og synspunkter o.l. |
Matematikksenteret |
14:-14:15 | Oppsummering og vel hjem! | Matematikksenteret |