Storverksted 1

Kjersti Pleym Spigset og Maren Wettland

Kjersti Pleym Spigset og Maren Wettland arbeider ved Matematikksenteret NTNU, hvor de blant annet arbeider med MatteLIST, Bygge tenkende klasserom, Undervisning og vurdering etter LK20, og Meningsfull matematikk. Maren og Kjersti er særlig interesserte i elevers resonnering og argumentasjon i matematikk. De har begge bred lærererfaring fra grunnskolen i Trondheim kommune. 

Hvordan tror du de andre har tenkt?

Elevers utforsking og resonnering med utgangspunkt i elevløsninger.

Utforsking i matematikk handler om at elevene leter etter mønster, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse (LK20). Men hvordan kan elevenes eget arbeid brukes som utgangspunkt for en produktiv matematisk samtale og for å løfte fram det matematiske målet for timen?

I klasserommet ditt får du et mangfold av ideer, strategier og løsninger fra elevene når de arbeider med utforskende oppgaver. Disse danner et godt grunnlag for videre utforsking av sentrale matematiske ideer. I tillegg får elevene trening i resonnering og argumentasjon når de må følge, vurdere og forstå andres matematiske tankerekker.

På dette verkstedet arbeider vi med en LIST-aktivitet, som har lav inngangsterskel og stor takhøyde. I arbeid med slike aktiviteter, der utforsking er kjernen og elevene kommer med mange ulike strategier og løsninger, kan det være utfordrende å knytte elevenes ideer til hverandre, løfte fram den sentrale matematikken for elevene, og skape en produktiv matematisk samtale. Forskning viser at det er viktig at elevene setter seg inn i andres løsninger for at klassen skal nå målet for timen. Vi vil derfor tolke noen autentiske elevløsninger og diskutere matematikken i disse. I tillegg vil vi diskutere hvordan elevløsninger kan legge til rette for en matematisk samtale der resonnering og argumentasjon står i fokus.