Program Novemberkonferansen 2025
Tirsdag 25. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe | Rom |
---|---|---|---|
08.00 - 09.30 |
Registrering |
||
09.30 - 10.00 |
Åpning |
||
10.00 - 10.50 |
Plenum 1 Matematikksenteret |
Alle | |
10.50 - 11.05 |
Pause |
||
11.05 - 11.55 |
Plenum 2 Critical Conditions for Students’ Learning: Identifying High-Quality Teaching Practices Kara Jackson og Paul Cobb |
Alle | |
11.55 - 13.00 |
Lunsj |
||
13.00 - 14.20 |
Storverksted 1 Maren Wettland og Kjersti Pleym Spigset |
S+M | |
13.00 - 14.20 |
Storverksted 2 Utforsking av matematiske funksjoner gjennom musikk og kryptering Morten Munthe og Gunhild Storhaug |
U (alle) | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 1 Jørn Ove Asklund |
S | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 2 Programmering med og uten digitale verktøy Monica Volden, Guro Moe og Geir Olaf Pettersen |
S | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 3 Matematikk i bevegelse: med hele kroppen og hele klassen Kim F. Slaatsveen og Therese Røvik |
S+M | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 4 Forankring av læring i utforskende og praktisk matematikkundervisning Ingunn Valbekmo og Olav Dalsegg Tokle |
M+U | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 5 Fra vertikale tavler til individuell læring Anders Sanne og Åshild Tungen |
U | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 6 Utforsking og praktisk bruk av matematikk gjennom programmering Ingunn Abusdal Røsok og Eva Holthe Enoksen |
U+Vgs | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 7 Å lage gode oppgaver til et "tenkende klasserom" Malin Lando og Ole Kristian Nordsveen |
Vgs | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 8 Praktisk talt matematikk. Forsøk og aktiviteter for matematikk på yrkesfag. Marie Vaterland Øyen |
Vgs (yrkesfag) | |
13.00 - 14.20 |
Verksted 9 John Madsen og Stig Eriksen |
U | |
14.20 - 14.45 |
Pause |
||
14.45 - 16.05 |
Storverksted 3 Hvorfor er det slik? Bevis og argumentasjon i barneskolen Thomas F. Eidissen og Oskar Wang |
S+M | |
14.45 - 16.05 |
Storverksted 4 Aktiv matematikk for ungdomstrinn og videregående LAMIS |
U+Vgs | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 10 Tidlig brøk. Hvordan kan elever på småtrinnet utforske brøk? Hans Christian Ryel og Guro Mariann Moe |
S | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 11 Ut i skogen, opp i trærne og inn matten Hanan M. Abdelrahman |
S+M+U | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 12 Regulære mangekanter og deres egenskaper Øyvind Fossbråten |
M+U | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 13 Elevaktivitet i tenkende klasserom med "Escapebox" Beate Schrader Bordal og André Aasgaard |
M+U | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 14 Forankring av læring i utforskende og praktisk matematikkundervisning Olav Dalsegg Tokle og Ingunn Valbekmo |
M+U | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 15 Jørn Ove Asklund |
S | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 16 Toril Lekve |
(U)+Vgs | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 17 Eva Holthe Enoksen |
Vgs yrkesfag | |
14.45 - 16.05 |
Verksted 18 Få elevene til å tenke og samarbeide med puslespilloppgaver og fermiproblemer Sigrid Melander Vie (Holmboeprisvinner) |
Vgs | |
19.00 |
Middag |
Onsdag 26. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe | Rom |
---|---|---|---|
09.00 - 10.20 |
Storverksted 5 Starte med en matematisk starter Nina Boine Olsen og Marianne Kjeldsberg |
Alle | |
09.00 - 10.20 |
Storverksted 6 Rotutdragning med Sulbasutra - Fra geometri til programmering Christoph Kirfel og Arnt Frode Stava |
Vgs | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 19 Læring gjennom lek og bevegelse LAMIS |
B | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 20 Hvordan engasjere og motivere elevene til å ville lære? Else Devold |
S | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 21 Programmering av mangekanter – Hvilken veg skal jeg snu? Amanda Gitlesen og Astrid Wara |
M+U+Vgs | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 22 Mona Røsseland og Eva Elise Tvedt |
M+U+Vgs | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 23 Utforskning + argumentasjon + generalisering = nye veier til vurdering Elisabet Osmundnes Mauset og Monica Bjørgeli |
U (alle) | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 24 Bletchley Park og Slaget ved Nordkapp Sigurd Rage, Sigurd Hals, Dag Rune Pedersen og Barbro Børli Løkken |
U | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 25 Kine Øverland |
U + Vgs P-matte | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 26 Utforskande vurdering - kjapt, trygt og billig! Håvard Andreassen |
U+Vgs | |
09.00 - 10.20 |
Verksted 27 Faktorisere og løyse andregradslikningar ved bruk av algebrabrikker Gunhild Skåsheim |
U+Vgs | |
10.20 - 10.40 |
Pause |
||
10.40 - 12.00 |
Storverksted 7 Ordsmeden eller kodeknekkeren, trappen, pyramiden Pål Erik Eidsvig |
B+U | |
10.40 - 12.00 |
Storverksted 8 Niclas Larson |
(M) U + Vgs | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 28 Undervisning med algebra-fliser i barneskolen David Reid, Gro Blomgren og Vegard Topphol |
B | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 29 Undersøkende matematikkundervisning gjennom RME – Realistisk matematikkundervisning Sigrun Holmedal og Heidi Hille Toth |
B+U | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 30 Pål Harald Hansen og Therese Hagfors |
B+U | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 31 Elevers arbeid med utforsking av ballrammer Marianne Maugesteen og Monica Nordbakke |
M+U | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 32 Rannei Solbak Simonsen og Birgitte Riisøen Strand |
M+U | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 33 Vurdering av romgeometri «i lys av» modellering Martin Nordskog, Stig Eriksen og Beate Lien |
U | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 34 Øystein Johannes Weider og Knut Skrindo |
Vgs | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 35 Praktisk tilnærming til funksjonsbegrepet Evert Dean |
U+Vgs | |
10.40 - 12.00 |
Verksted 36 Kan sannsynlighetsregning redde livet ditt? Stian Hirth og Inge Hoven Brakestad |
U+Vgs | |
12.00 - 13.00 |
Lunsj |
||
13:00 - 13.50 |
Plenum 3 En mer praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning? Hva kan det bety? Janne Fauskanger |
||
13.50 - 14.10 |
Pause |
||
14.10 - 15.00 |
Plenum 4 Jo Røislien |
||
15.00 - 15.10 |
Avslutning |