Novemberkonferansen 2019

Novemberkonferansen 2019 logo
Novemberkonferansen 2019 het "Kickstart på kjerneelementene", og skulle inspirere lærere til å møte de nye læreplanene godt forberedt, med entusiasme og iver i 2020.

Noen av foredragsholderne har gitt tillatelse til å publisere foredragene fra Novemberkonferansen 2019 (se lenker i programmet). 

Program med presentasjoner, tirsdag 26. november

Tid Innhold Rom
08:30-09:30

Registrering og kaffe

 
09:30-10:00

Åpning av konferansen ved Kjersti Wæge, leder Matematikksenteret, og Torberg Falch, leder av institutt for lærerutdanning, NTNU. 

San Siro 1 og 2
10:00-10:50

Plenum 1

Peter Liljedahl

Building Thinking Classrooms

San Siro 1 og 2
10:50-11:05

Pause

 
11:05-11.55

Plenum 2

Mona Nosrati 

Berikelse - hva er det?

San Siro 1 og 2

11:55-13:00                           

Lunsj

 
13:00-14:20

Storverksted 1 - Rom: San Siro 1

Ingunn Valbekmo og Ingvill Merete Stedøy

PROBLEMER – "IKKENO" PROBLEM, bare moro! 

Alle

Storverksted 2 - Rom: San Siro 2

Dennis Ho Christiansen og Anne-Gunn Svorkmo

Hopp videre med Kenguru – også inn i ny læreplan 

M-U

Verksted 1 - Rom: Telenor

Svein Anders Heggem og Olaug Lona Svingen


En lærende lærer er en god lærer!

Alle

Verksted 2 - Rom: Ringnes

Gunn Tunstad

Vil du være med på leken? Vi leker og lærer med Blue-bot


S

Verksted 3 - Rom: Brassesparket

Else Devold

Hvordan tegne det man leser og tenker? 

S

Verksted 4 - Rom: Messanin 2

LAMIS v/Henrik Kirkegaard, Inger-Lise Risøy og Renate Jensen

Kjerneelementer i matematikk
 hva betyr det for valg av aktiviteter? 

S-M

Verksted 5 - Rom: Coop losjen

Rannei Solbak Simonsen og Birgitte Riisøen Erichsen

Hva betyr egentlig prosent? Hvordan kan man undervise prosent uten å bruke formler? 

M-U       Presentasjon uten bilder, Brøkbingo, Rutenett

Verksted 6 - Rom: Go'foten

LAMIS v/Marianne Maugesten og Monica Nordbakke

Hvordan ivareta kjerneelementene i arbeidet med matematikk på ungdomstrinnet? 

U

Verksted 7 - Rom: Sparebank1

Hans Petter Ulven

Algoritmer, programmer eller koding? 

U-Vgs

Verksted 8 - Rom: Messanin 1

Helmer Aslaksen

Sannsynlighet og kombinatorikk i brettspill og kortspill

U-Vgs



Verksted 9 - Rom: Nils Arne

Tove Kalvø

Andregradsuttykk, grafer og løsningsformel

Vgs

Storverksted og verksted
14:20-14:45

Pause

 
14:45- 16.05

Storverksted 3 - Rom: San Siro 1

Charlie Gilderdale

Mathematical reasoning, justification and proof

S-M



Storverksted 4 - Rom: San Siro 2

Kathrine Frey Frøslie og Hilde Vinje

Vis meg ditt yndlingsbilde, og jeg skal gi deg den statistikkundervisningen du trenger

U-Vgs

Verksted 10 - Rom: Coop losjen

Ann Kristin Stustad Nybø

Hva viser denne grafen?

Alle

Verksted 11 - Rom: Ringnes

Gunn Tunstad

Vil du være med på leken? Vi leker og lærer med Blue-bot

S

Verksted 12 - Rom: Messanin 1

Renate Strandseter Fleitscher og Audun Uggerud

Gjør matematikken levende med samtale og utforskning

S

Verksted 13 - Rom: Nils Arne

MAM v/Astrid Bondø, Svein H. Torkildsen og Morten Svorkmo

Kjerneelementene i praksis

S-M

Verksted 14 - Rom: Messanin 2

Svend Eidsten og Jesper Engh Johansen

Lærer, jeg er ikke overbevist om at det stemmer!

M-U

Verksted 15 - Rom: Brassesparket

Stig Eriksen

Lærers rolle i utforskende aktiviteter

U-Vgs

Verksted 16 - Rom: Sparebank1

Hans Petter Ulven

Algoritmer, programmer eller koding?

U-Vgs

Verksted 17 - Rom: Go'foten

Mariken Barents

Hva kjennetegner Matematiske ResonneringsAktiviteter (MRA), og hva kreves av eleven og læreren?

U-Vgs

Verksted 18 - Rom: Telenor

Anne Seland

Algoritmisk tenking og programmering i matematikkfaget

Vgs

Storverksted og verksted
19:00

Middag

 

 

Program med presentasjoner, onsdag 27. november

Tid Innhold Rom
08:45-10.05

Storverksted 5 - Rom: San Siro 1

Yeap Ban Har

All About Fractions!

S-M

Storverksted 6 - Rom: San Siro 2

Grete Tofteberg

Algoritmisk tenking i matematikk – gammelt nytt i ny kontekst

U-Vgs      Presentasjon, Vedlegg 1, Vedlegg 2

Verksted 19 - Rom: Sparebank1

Antje Meier

Gjør det selv – Design av problemløsningsoppgaver, med utgangspunkt i en real kontekst

Alle

Verksted 20 - Rom: Go'foten

Danijela Zec 

Introduksjon til koding/programmering. Koding uten datamaskin

S

Verksted 21 - Rom: Nils Arne

Tone Skori

Problemløsning, det er bare noe vi må fikse

S       Presentasjon

Verksted 22 - Rom: Ringnes

Maria Johanson

Programmering med och i matematik

S-M

Verksted 23 - Rom: Messanin 2

Siv Hartikainen og Ante Brännbacka

Med tanke på programmering

S-M-U          Presentasjon

Verksted 24 - Rom: Coop losjen

Klaus Fink og Kirsten Søs Spahn

Matematiske kompetencer og problembehandling

M-U

Verksted 25 - Rom: Messanin 1

Helmer Aslaksen

Sannsynlighet og kombinatorikk i brettspill og kortspill

U-Vgs

Verksted 26 - Rom: Telenor 

Øistein Gjøvik

Digitale verktøy i modelleringsaktivitet

U-Vgs        Presentasjon




Verksted 27 - Rom: Brassesparket

Jens Arne Meistad

Matematikk og livsmestring på yrkesfag

Vgs

Storverksted og verksted
10.05-10.30

Pause

 
10.30-11.50

Storverksted 7 - Rom: San Siro 1

Charlie Gilderdale

Mathematics is not a spectator sport

S

Storverksted 8 - Rom: San Siro 2

Peter Liljedahl

Building Thinking Classrooms

M-U-Vgs

Verksted 28 - Rom: Brassesparket

Else Devold

Hvordan tegne det man leser og tenker?

S

Verksted 29 - Rom: Messanin 1

Morten Svorkmo

Gir rike oppgaver rik undervisning?

S-M

Verksted 30 - Rom: Messanin 2

Siv Hartikainen og Ante Brännbacka

Med tanke på programmering

S-M-U

Verksted 31 - Rom: Go'foten

Marianne Maugesten og Ingebjørg Kvam 

Rike, utforskende og åpne oppgaver på mellomtrinn og ungdomstrinn. Hvordan får vi det til?

M-U

Verksted 32 - Rom: Coop losjen

Klaus Fink og Kirsten Søs Spahn

Vækstfunktioner og modelleringskompetencen

U

Verksted 33 - Rom: Sparebank1

Ingólfur Gislason

Making mathematical meaning through programming interactive computer graphics

U-Vgs

Verksted 34 - Rom: Telenor

Øistein Gjøvik

Digitale verktøy i modelleringsaktivitet

U-Vgs        
Presentasjon

Verksted 35 - Rom: Ringnes

Randi Bø og Anita Tindeland

Bruk av vertikale tavler – eksempler og erfaringer

U-Vgs

Verksted 36 - Rom: Nils Arne

Knut Skrindo

Utforskende undervisning med programmering på vgs

Vgs

Storverksted og verksted
11:50-13:00

Lunsj

 
13:00-13:50

Plenum 3

Yeap Ban Har

Teaching and Learning Mathematics Using Anchor Tasks

San Siro 1 og 2

13:50-14:15                          

Pause

 
14:15-14:55

Plenum 4

Hans Persson

Kreativ och elevnära matematik

San Siro 1 og 2
14:55-15.05

Avslutning