Sammen for målrettede tiltak

Etter Sammen om oppdraget (2024) tok foredragsholderne initiativ til et omfattende FAM-samarbeid. Vi delte et felles ønske om å forstå hvorfor enkelte elever strever med matematikk, og så et stort potensial i å koble matematikkdidaktikk med nevropsykologi. Gjennom tverrfaglig samarbeid håpet vi å utvikle mer målrettede tiltak.

Samarbeidet har vært bredt og inkluderer lærere, masterstudenter i spesialpedagogikk, fagpersoner fra ulike institutter ved Universitetet i Agder, samt ansatte fra Hogrefe. I denne presentasjonen vil vi dele erfaringer fra FAM-samarbeidet og vise hvordan det kan bidra til å utvikle gode tiltak for elever som har utfordringer i matematikk.

Linda G. Opheim

Jobber som førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder. Hun har flere års erfaring som lærer i grunnskolen, men har de siste 15 årene jobbet i lærerutdanningen. Matematikkvansker er ett av flere områder hun underviser, forsker på og engasjerer seg i.

Aase Marie Rolstad

Jobber i Hogrefe som senior Product Manager (Educational), og er blant annet prosjektleder for FAM-normeringen. Hun har mange års erfaring fra skole, PPT og som høyskolelektor i spesialpedagogikk ved Kristiania, samt utviklet TRIBUS-testene.