Verksted 23

Sannsynlighet og kombinatorikk i brettspill og kortspill 

Mange brettspill og kortspill inneholder problemstillinger fra sannsynlighetsregning og kombinatorikk. Dette kan brukes som motivasjon og variasjon i undervisningen, og til å illustrere simulering og programmering. Vi starter med å repetere noen sentral problemer i sannsynlighetsregning, før vi spiller tre spill som illustrerer disse problemene. Vi vil spille Qwixx og Bluff (også kjent som Liar’s Dice eller Perudo) med komponenter vi kan lage og vi kan spille Can’t Stop (Roll or Don’t) gratis online. Vi vil også se på spill som tar lang tid å spille, krever utstyr eller er kompliserte å lære, men som inneholder interessante problemstillinger som vi kan diskutere. Dette inkludere spill som Poker, Bridge, Catan, Pickomino, Istanbul og Legends of Andor.

Målgruppe: M, U og V

Onsdag 1. desember kl. 09.00-10.20

Rom: Messanin 1

Helmer Aslaksen

Helmer Aslaksen har en cand. mag fra Universitet i Oslo, og en Ph.D. fra University of California, Berkeley. Han var ved National University of Singapore fra 1989 til 2011, men er nå i en delt stilling ved Institutt for lærerutdanning og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han har vært konsulent for utstillinger ved Singapore Art Museum og  Asian Civilisation Museum, TV serier på Discovery Channel, dommer for TV konkurranser for ungdomskoleelever, leder av organisasjons­kommiteen for «Singapore Mathematical Olympiad» og visepresident for Singapore Mathematical Society. I 2004 ble han tildelt The Outstanding Educator Award ved National University of Singapore.Ved Universitetet i Oslo har han introdusert et nytt kurs «Skolematematikk fra et avansert synspunkt» om didaktisk matematikk for Lektorprogrammet.