Verksted 11

Ann Kristin Stustad Nybø

Ann Kristin Stustad NybøJeg har jobbet som lærer i Drammensskolen siden 1999, de siste 14 årene ved Skoger skole. Jeg er svært engasjert i matematikkfaget og brenner for å jobbe med forståelse, utforskning og ikke minst å vise og spre glede over faget. Jeg har 90 st.p. matematikk, og har siden studiene som ble avsluttet i 2016, deltatt i en Algebragruppe ved OsloMet, ledet av Elisabeta Iuliana Eriksen og Ida Heiberg Solem. Der utveksler deltakerne erfaringer med bruk av algebra i barneskolen, i tillegg til andre utforskende og åpne oppgaver. Mitt hjertebarn i undervisningen er at alle elevene skal få oppleve et fellesskap i et utforskende klasserom. 

Mestring for alle gjennom utforskning

  • Elevens beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Lærere må bruke sitt profesjonelle skjønn slik at den enkelte ivaretas best mulig i møte med fellesskapet (Opplæringens verdigrunnlag i LK-20).
  • I arbeidet med å utvikle et inkluderende og inspirerende læringsmiljø skal mangfold anerkjennes som en ressurs (Overordnet del i LK-20).
  • Tilpasset opplæring gjelder alle elever, og skal i størst mulig grad skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet (Overordnet del i LK-20)

Læreplanen gjennomsyres av mål som omhandler enkelteleven rett til å ivaretas på sitt nivå i et inkluderende læringsmiljø. Det er lett å si seg enig i disse utsagnene, men hvordan skal vi som lærere følge opp dette i praksis? Dette verkstedet vil inneholde en del eksempler på oppgaver som er ment å omfavne alle i klasserommet. Du vil møte oppgaver som bygger opp om den algebraiske tenkning spesielt. Ved å ha en utforskende tilnærming ønsker jeg å vise hvordan flere av elevene kan oppleve at de mestrer, og hvordan vi på den måten kan øke motivasjonen i læringsarbeidet. Verkstedet vil i stor grad legge vekt på gruppearbeid der vi jobber sammen med oppgaver som omhandler de ulike emnene i læreplanen på barnetrinnet. Det legges opp til mange oppgaver der ikke læreren har en fasit, men det finnes mange ulike svar. Det vil også settes av tid til diskusjoner der vi drøfter hvordan de utforskende oppgavene kan løfte enkelteleven og samtidig sikre læring for alle. På denne måten håper vi verkstedet vil gi deltakerne idéer og oppgaver de kan ta med tilbake til sine egne klasserom.