Verksted 6

Roar Storegraven

Roar StoregravenMitt navn er Roar Storegraven. Jeg er 32 år og holder til i Stavanger hvor jeg jobber som lærer på Kannik skole - en stor sentrumsnær ungdomsskole. Jeg underviser i naturfag og matematikk, noe jeg har gjort de siste 7 årene. Jeg har studert ved UiS, hvor jeg tok lærerutdanning med mastergrad i matematikkdidaktikk. I fjor gjennomførte jeg videreutdanning som lærerspesialist i matematikk, hvor jeg også avsluttet med en erfaringsbasert masteroppgave i matematikkdidaktikk. Har nå en rolle pa skolen som "ressurslærer"/lærerspesialist og er opptatt av utviklingsarbeid, særlig rettet mot matematikk. Har de senere årene jobbet mye med å utvikle en mer utforskende undervisning, og jobber blant annet i stor grad etter prinsippene til Liljedahl og hans "Thinking Classrooms".

Småskala utforsking - Det trenger ikke alltid være så stort!

Verkstedet har som målgruppe lærere som opplever det og skulle la elevene drive med utforsking som utfordrende. At elevene skal få utforske kan oppleves uhåndgripelig, diffust og lite effektivt. Noen forestiller seg utforskningsoppgaver som store og åpne oppgaver uten retning, og hvor det er vanskelig å vite hvor elevene vil ende opp.

Verkstedet vil utfordre denne opplevelsen av hva det vil si å utforske.

Verkstedet tar sikte på å inspirere til hvordan man kan legge til rette for utforskning også når man har små og helt spesifikke kunnskaps- eller ferdighetsmål for undervisningen.

En utforskende tilnærming til undervisning gjør at man setter elevaktivitet i fokus, og lar elevenes arbeid og erfaringer danne grunnlaget for samtalene i klasserommet.

Dette gjør elevene mer aktive, og det gir dem eierskap til innholdet som utvikles.

Sentrale aktiviteter:

"Split 25"

Deltakerne far jobbe med oppgaven som innebærer å skrive tallet 25 som summen av andre tall, og deretter undersøke produktet av disse tallene. Problemstillingen er å finne den oppdelingen som gir det høyeste produktet. Dette er et nydelig problem som kan brukes for å trene på addisjon og multiplikasjon i barneskolen, styrke generell tallforståelse og bruk av strategier innen utforskende arbeid. Det kan i tillegg studeres som en Junksjon pa høyere trinn og kan lede til oppdagelse av Eulers konstant.

Deltakerne far prøve seg pa utforskning av sammenhengen mellom representasjoner av funksjoner gjennom matching av kart med tabeller, grafer og funksjonsuttrykk.

Drøfting av bruk av utforskning av konkrete kompetansemål i hjemmearbeid, og hvordan dette gir mulighet for a komme raskt i gang med elevaktivitet og diskusjon på skolen.

Et eksempel som brukes: Hvordan kan elever ledes til å utforske sammenhengen mellom primtallsfaktorisering og forkorting av brøk?

Gjennom verkstedet legges det opp til veksling mellom aktivitet, diskusjon og små drypp av verkstedholders perspektiver på elevaktivitetens rolle i undervisning og læring, og hvilke type spørsmål vi gir til elevene.