Storverksted 3

Thomas F. Eidissen og Oskar Wang jobber på grunnskolelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. Der underviser de lærerstudenter på 1.-7. og 5.-10. trinn. I tillegg til å være involvert i etterutdanning for lærere.
Begge verkstedholderne har vært med på å skrive hvert sitt kapittel i boka Utforskende undervisning i matematikk, som er et resultat av SUM-prosjektet.
Hvorfor er det slik? Bevis og argumentasjon i barneskolen
Blir summen av to oddetall alltid et partall? Hvordan kan vi argumentere for at dette gjelder i alle tilfeller? Og hvordan kan vi få elevene til å argumentere og resonnere over matematiske sammenhenger?
Resonnering og argumentasjon er et sentralt kjerneelement i matematikkfaget, men blir ofte oversett i praksis. Mange elever fokuserer på å finne svaret, uten å reflektere over hvorfor svaret er riktig. Å kunne argumentere for egne tanker og løsninger er en naturlig og viktig del av utforskende arbeid, som hjelper elevene med å utvikle en dypere forståelse av matematikk
Vi skal jobbe med aktiviteter som bygger på grunnleggende regning, som vil passe for elever på 1. - 7. trinn, men kan også brukes for eldre elever. Vi skal se på hva som er gyldige beviser og hvordan dette kan se ut på ulike trinn, gjennom oppgaver som krever forskjellige grader av resonnering. Vi skal jobbe utforskende og praktisk med oppgaver som kan fungere som en introduksjon til argumentasjon og bevisføring i skolen.