Verksted 9

John Madsen og Stig Eriksen

John Madsen underviser i matematikk og naturfag ved Blomdalen ungdomsskole i Mandal. Han har hovedfag matematikkdidaktikk og har fulgt opp mange lærerskolestudenter etter at han sluttet ved lærerutdanningen for 10 år siden.

Stig Eriksen har lang erfaring fra videregående skole og underviser nå i lærerutdanningene ved Universitetet i Agder, og med etter- og videreutdanning av lærere. For tiden er han også ansatt ved Matematikksenteret for å bidra til «Matematikkløftet», et nasjonalt toårig kompetanseutviklingsprosjekt i utforskende og praktisk matematikkundervisning. Han er spesielt interessert i kommunikasjon og handling i et elevaktivt klasserom.

Å lære modellering

Vi vet at for å lære matematikk i dybden så trenger elevene noe mer enn at vi forteller fakta og viser prosedyrer. Matematikk læres best når elevene selv utforsker oppgaver og problemer, og i klasseromsfellesskapet kan så enkeltelevers eller gruppers metoder løftes fram for alle.

Når et kjerneelement er i fokus så kan vi si at læringen skjer på to nivåer, for det første lærer de et matematisk innhold, men de lærer også OM problemløsing, resonnering, modellering osv. som vi kjenner fra kjerneelementene. Vi vil eksemplifisere hvordan også dette nivået kan gjøres til gjenstand for en felles utforsking der elevenes bidrag blir viktige. For å få til det fyller vi ut «Den tomme modelleringsprosessen» parallelt med matematikkarbeidet.

Workshopen vil eksemplifisere et klasserom, men legge på et ekstra lag med refleksjon og dialog mellom deltakerne.

Grunnlaget for workshopen er forskning støttet av lærerutdanningen på UiA. Midlene skal stimulere til praksisrelevant kunnskap om skole, som et samarbeid mellom grunnskolelærerutdanning og praksisskoler.