Verksted 20

Else Devold

Else Devold, Nordtvet skole.

Else Devold jobber som matematikklærer i Osloskolen og som rådgiver for Nasjonale prøver i regning på Universitet i Oslo. Hun jobber tett på elever som trenger ekstra oppfølging i matematikk og har lang erfaring med og mange ideer og eksempler på hvordan motivere elever til å tenke, lære og like matematikk. Hun er en etterspurt foredragsholder som knytter teori og forskning til eksempler fra egen skolehverdag. 

Hvordan engasjere og motivere elevene til å ville lære. 

De elevene som kommer under oppfølgingsgrensen på kartleggingsprøvene i regning har ofte til felles at de mangler noe av den helt grunnleggende matematikkforståelsen. De er ikke så opptatt av verken telling, tallforståelse eller regne med tall. 

Ofte slurver de med telling - de er ikke så opptatt av å finne ut hvor mange det er av noe. De er ikke opptatt av at 4 + 3 er like som 5 +2 og kanskje er de ikke helt sikker på hva «like mye» egentlig betyr. Mange har ikke forstått at det er en sammenheng mellom antall, tallord og tallsymbol. Da blir matematikken vanskelig. 

Jeg vil snakke om, vise eksempler på og la deltagerne får prøve ut ulike måter å finne ut hva det er eleven kan og hva eleven er opptatt av og hva elevene synes er viktig. For det er der opplæringen må begynne. Slik kan vi gradvis koble matematisk kompetanse sammen med elevenes verden. 

Jeg vil dele gode erfaringer med hvordan vi kan få flere elever til å få lyst til å ville lære.