Verksted 19
LAMIS (Landslaget for matematikk i skolen) er en organisasjon som er opptatt av god matematikkundervisning fra barnehage til universitet/høgskole. Verkstedsholdere er medlemmer av LAMIS sentralstyre med bred kompetanse innen praktisk matematikkundervisning, og som ønsker å dele sine erfaringer og kunnskap med andre lærere.
Læring gjennom lek og bevegelse
Hvordan kan vi utvikle en mer praktisk matematikkundervisning i barneskolen hvor elevene lærer mer, blir mer motivert og trives bedre? Et viktig grep kan være å stimulere til mer fysisk aktivitet i undervisningen. Lek og kroppslig bevegelse kan bidra til at teoretiske sammenhenger blir tydeligere for elevene, og undervisningen oppleves som mer relevant, meningsfull og motiverende.
Gjennom kroppslig lek med tallinjen utvikler elevene en romlig forståelse av tall. De opplever fysisk hvordan tall følger etter hverandre, hvordan noen tall er større eller mindre enn andre, og hvordan det å "gå to skritt frem" betyr å legge til to – og motsatt ved å gå bakover. Elevene møter her tallmessige sammenhenger på en praktisk, enkel og ekte måte, og de erfarer at det i matematikk er mulig å utfolde seg stort, høylytt og med allsidig bevegelse.
På dette verkstedet får du ideer og inspirasjon til hvordan du kan overføre denne kroppslige og utforskende tilnærmingen til andre deler av matematikkfaget – som algebra og geometri. Vi vil sammen utforske, gjennomføre og diskutere hvordan praktiske og aktive læringsmetoder kan gi en dypere forståelse for matematikk. Hvordan kan vi kombinere lekende og fysiske aktiviteter utendørs med matematikksamtaler og faglig arbeid innendørs for å øke motivasjon, mestring og utholdenhet i læringsarbeidet?
LAMIS utvikler hefter med aktiv og praktisk matematikk som vi vil presentere og ønsker tilbakemeldinger på. Deltagerne vil etter verkstedet få med seg eksempler fra heftet med tilhørende lærerstøtte.