Verksted 1 og 15

Jørn Ove Asklund er ansatt ved Matematikksenteret der han arbeider med veiledning og kompetanseutvikling for ansatte i grunnskolen. Jørn Ove har arbeidet i lærerutdanningen ved NTNU og arbeidet mange år som lærer i grunnskoler med stort elevmangfold. Forskningsinteresser er for tiden matematiske samtaler og bruk av barnelitteratur i matematikkundervisning.
Barnelitteratur i matematikk
Hvordan kan vi designe matematikkundervisningen slik at vi tar utgangspunkt i barnelitteratur som kontekst for matematikklæring?
Å ta utgangspunkt i barnelitteratur som kontekst handler om at lærere ser på litteraturen med ulike linser. For at bruk av barnelitteratur skal oppleves som meningsfullt for elevene må læreren se hvilket matematisk potensial som finnes i en barnebok, det er også viktig at læreren ser mulighetene for utforskning og problemløsning som finnes i barnelitteraturen.
På dette verkstedet kan du få tips, ideer og inspirasjon, og å få erfaring med noen barnebøker som kan brukes i undervisning. Barnelitteraturen som benyttes i verkstedet tar utgangpunkt i tallforståelse og regnestrategier. Verkstedet vil gi en begrunnelse for hvorfor vi trenger barnelitteratur som en del av matematikkundervisningen og ulike innfallsvinkler til hvordan det kan gjøres.
Dette verkstedet baserer seg på erfaringer og utprøvinger fra undervisning i barneskoler, samt forskning og materiell hentet fra mathsthroughstories.org