Verksted 10

Hans Christian Ryel er universitetslektor i matematikkdidaktikk på UiT. Han underviser på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er spesielt interessert i begynneropplæring, problemløsing og utforskende matematikk. Før han begynte på lærerutdanningen jobbet han 12 år som lærer i grunnskolen, hovedsakelig på mellomtrinnet.

Guro Mariann Moe er universitetslektor i matematikkdidaktikk på UiT. Hun underviser på grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er engasjert i utforskende matematikk og begynneropplæring. Bak seg har hun 15 år som lærer i grunnskolen, hovedsakelig som lærer på 1. og 2. trinn.

Tidlig brøk. Hvordan kan elever på småtrinnet utforske brøk?

Kan regnefortellinger være en inngangsport til brøk på småtrinnet, og kan dette legge et grunnlag for elevenes utvikling av brøkforståelse?

Å utvikle dybdeforståelse for brøkbegrepet tar tid. Det kan det være vanskelig å utvikle en helhetlig og relasjonell grunnleggende brøkforståelse dersom elevene ikke møter brøkbegrepet før det eksplisitt nevnes i LK20 på 5. trinn. Elever burde derfor utforske brøk i praktiske situasjoner gjennom hele småskolen. Selv om ikke LK20 nevner brøk før på 5. trinn er det mange kompetansemål fra 2.-4. trinn som kan kobles til arbeid med brøk. Et eksempel er kompetansemålet hvor elevene etter 2. trinn skal «ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenligne dem og reflektere over om det kan gjøres på flere måter». Tall og mengder knyttet til dette kompetansemålet kan like gjerne være brøker som heltall.

En av de viktigste ideene elevene bør utvikle om brøker er forståelsen av at brøker er et tall - en mengde som har en verdi. Å dele likt er nært koblet til heltallsbegrepet, men kan også være en inngangsport til barns utvikling av brøkforståelse. På dette verkstedet vil vi prøve å vise hvordan barns tidlige erfaringer med det å dele likt kan gi et grunnlag for å lære brøk. Dere vil få en introduksjon om og teste ut hvordan man kan tilnærme seg brøk gjennom ulike regnefortellinger som gir mening for elevene. Regnefortellingene tar utgangspunkt i elevenes egne erfaringer rundt det å dele opp og dele likt, og vil fordre utforsking og praktisk arbeid som kan utvikle elevenes forståelse for brøk. Verkstedet vil vise en progresjon og ulike strukturer av regnefortellinger og vil gi tips og inspirasjon til hvordan du som lærer kan bruke regnefortellinger helt fra 1. trinn og videre utover skoleløpet.