Storverksted 4

LAMIS (Landslaget for matematikk i skolen) er en organisasjon som er opptatt av god matematikkundervisning fra barnehage til universitet/høgskole. Verkstedsholdere er medlemmer av LAMIS sentralstyre med bred kompetanse innen praktisk matematikkundervisning, og som ønsker å dele sine erfaringer og kunnskap med andre lærere.

Aktiv matematikk for ungdomstrinnet og videregående

Hvordan kan vi utvikle en mer praktisk matematikkundervisning i ungdomsskolen og videregående skole hvor elevene lærer mer, blir mer motivert og trives bedre? Et viktig grep kan være å stimulere til mer fysisk aktivitet i undervisningen. Dette kan bidra til at teoretiske sammenhenger blir tydeligere for elevene, og undervisningen oppleves som mer relevant, meningsfull og motiverende.

Gjennom kroppslig utforsking av funksjoner utvikler elevene en romlig forståelse av dem. De opplever fysisk hvordan en lineær funksjon har et konstant stigningstall ved å for eksempel gå opp en trapp eller et skråplan, hvordan en halfpipe, rampe, eller et skihopp er formet som en parabel der stigningstallet ikke er konstant, til hvordan mer avanserte funksjoner kan beskrive andre endringer i terrenget.

På dette verkstedet får du ideer og inspirasjon til hvordan du kan overføre denne praktiske og utforskende tilnærmingen til andre deler av matematikkfaget – som algebra og geometri.

Vi vil sammen utforske, gjennomføre og diskutere hvordan praktiske og aktive læringsmetoder kan gi en dypere forståelse for matematikk. Hvordan kan vi kombinere aktive og fysiske aktiviteter utendørs med matematikksamtaler og faglig arbeid innendørs for å øke motivasjon, mestring og utholdenhet i læringsarbeidet?

LAMIS utvikler hefter med aktiv og praktisk matematikk som vi vil presentere og ønsker tilbakemeldinger på. Deltagerne vil etter verkstedet få med seg eksempler fra heftet med tilhørende lærerstøtte.