Verksted 13

Beate Schrader Bordal og André Aasgaard

Beate Schrader Bordal har master i lærerspesialist i matematikk for ungdomstrinn fra NTNU. Jeg jobber for tiden som rådgiver og veileder i Moss kommune ut mot alle grunnskolene i kommunen.

André Aasgaard adjunkt med realfagsfordypning og IKT. Fikk «Hederlig omtale» av Holmboekomiteen 2024. Jeg har i år permisjon fra lærerstillingen på Øreåsen skole, og jobber for tiden som rådgiver og veileder i Moss kommune ut mot grunnskolene i Moss kommune.

Elevaktivitet i tenkende klasserom med "Escapebox"

Hvordan kan vi tilrettelegge for høy elevaktivitet, samarbeid og faglig fordypning i et tenkende klasserom? Og hvordan kan lek, struktur og refleksjon kombineres for å fremme dypere læring?Escapebox er et undervisningskonsept som bygger på samarbeid, kreativ problemløsning og elevinvolvering. I denne workshopen får du erfare hvordan Escapebox-aktiviteter kan brukes som ramme for engasjerende og meningsfulle læringsøkter, der elevene får bruke hodet, hendene og hjertet.

Gjennom praktiske oppgaver, visuelle stimuli, bruk av vertikale tavler og refleksjon, får du være deltaker i en hel Escapebox-økt – slik den kunne sett ut i et klasserom. Du får prøve ulike roller, utforske hvordan strukturerte rammer kan støtte samarbeid og se hvordan refleksjon og egenvurdering bidrar til læring.

I stedet for konkurranse, vektlegger vi dialog og samarbeid. Workshopens mål er å vise hvordan slike aktiviteter kan tilpasses ulike fag og nivåer, og hvordan du kan utvikle dine egne Escapebox-oppgaver som fremmer faglig engasjement og samarbeid.

Verkstedet bygger på erfaringer fra undervisning med tenkende klasserom og inkluderende læringsmiljøer, og gir deg konkrete ideer og verktøy du kan ta med deg rett inn i klasserommet.