Verksted 29

Heidi Hille Toth er ansatt som grunnskolelærer i Bærum kommune hvor hun underviser på barnetrinnet. Heidi har jobbet som lærer og undervist i matematikk i mange år. Hun underviser for tiden på 7. trinn. Det siste året har Heidi vært involvert i et forskningsprosjekt om RME-undervisning. Hun har en stor interesse for utforskende matematikkundervisning, og har sett et potensiale i RME-undervisning når hun har brukt dette i klasserommet.
Sigrun Holmedal er ansatt som førsteamanuensis i matematikkdidaktikk på OsloMet. Her underviser hun på grunnskolelærerutdanningen i tillegg til å være involvert i kompetanseutviklingsarbeid for lærere i grunnskolen. Sigrun har tidligere jobbet mange år som lærer på både barne- og ungdomstrinn hvor hun har undervist i matematikk. Hennes forskningsinteresser er inkluderende matematikkundervisning og profesjonsutvikling for lærere.
Undersøkende matematikkundervisning gjennom RME – Realistisk matematikkundervisning
Hvordan kan et undervisningsopplegg for undersøkende matematikkundervisning støtte lærere i utvikling av en undersøkende undervisningspraksis?
Undersøkende matematikkundervisning vektlegger en inkluderende matematikklæring hvor elevene selv skal få gjenoppdage matematikken. En slik tilnærming til matematikkundervisning er sterkt fremhevet i læreplanen LK20, samtidig beskriver mange lærere undersøkende matematikkundervisning som en utfordrende undervisningspraksis.
På dette verkstedet skal vi sammen prøve ut og diskutere oppgaver for undersøkende matematikkundervisning om areal av mangekanter, og med tilhørende undervisningsstrategier til støtte for læreren i undervisningen. Oppgavene og undervisningsstrategiene bygger på Realistisk matematikkundervisning, RME, en matematikkundervisning som vektlegger elevenes egen oppdagelse av matematikken, støttet gjennom lærers veiledning. Målet med verkstedet er å vise hvordan en slik tilnærming til RME-undervisning, gjennom oppgaver og undervisningsstrategier, sammen kan støtte og strukturere en undersøkende undervisningspraksis i matematikk for læreren.
Undervisningsmateriellet vi skal bruke har vi nylig prøvd ut i et forskningsprosjekt gjennomført på 6.trinn. Hele materiellet, både oppgavene og undervisningsstrategier, er utviklet ved Manchester Metropolitan University.