Verksted 6

Ingunn Abusdal Røsok og Eva Holthe Enoksen

Ingunn Abusdal Røsok har undervist i matematikk og naturfag på videregående og ungdomsskole siden 2011. Hun har en bachelor i matematikk, informatikk og teknologi og en mastergrad i matematikkdidaktikk fra UiO. I tillegg gjesteforeleser hun på lektorprogrammet og PPU i fagdidaktikk i matematikk ved UiA. Ingunn har vært en del av siste kullet på lærerspesialistutdanningen i matematikk på NTNU for 8.-13. trinn og har skrevet en mastergrad om programmering i matematikkfaget.

Eva Holthe Enoksen har undervist i matematikk og fysikk på Edvard Munch videregående skole siden 2016. Hun har mastergrad i fysikk fra UiO og har deltatt på Teach First Norway-programmet i regi av UiO, Osloskolen og Equinor. Eva var også en del av det siste kullet på lærerspesialistutdanninga i matematikk på NTNU for 8.-13. trinn og har skrevet en mastergrad om relevans i matematikk på yrkesfag.

Utforskning og praktisk bruk av matematikk gjennom programmering

Med innføringen av LK20 kom programmering og algoritmisk tenkning inn i matematikkfaget. Programmering kan være et laboratorium for utforskning i matematikk, men ofte kommer utfordringene med å skrive kode i veien for elevenes muligheter til å utforske. PRIMM er en forskningsbasert undervisningsmetode som kan gi lavere inngangsterskel til læring av programmering gjennom å fokusere på samtalen som redskap for å lære programmering.

PRIMM består av fem steg: Predict, Run, Investigate, Modify og Make. Metoden fokuserer på at elevene lærer å lese og prøve ut kode før de lager egne programmer. Ved å ta i bruk PRIMM kan flere elever oppleve mestring i møte med programmering. Metoden legger til rette for at elevene kan utforske programmer før de etterhvert kan opparbeide seg de nødvendige ferdighetene for å skrive egne programmer.

På verkstedet får dere en rask innføring i PRIMM som metode. Deretter vil vi sammen prøve ut et utforskende undervisningsopplegg som bruker PRIMM. Til sist presenterer Ingunn funn fra masteroppgaven i programmering hvor hun analyserte tre lærebøker i matematikk 1T, og vi diskuterer i fellesskap hvordan man kan utvikle egne PRIMM-oppgaver, eller tilpasse eksisterende oppgaver.

Deltakerne må ha med datamaskin med en programmerings-editor for størst utbytte.