Verksted 2

Monica Volden, Guro Moe og Geir Olaf Pettersen

Monica Volden, Guro Moe og Geir Olaf Pettersen arbeider alle i grunnskolelærerutdanningen for 1.- 7 trinn ved UiT Norges arktiske universitet. Sammen har de vært med i forskningsprosjektet SUM som omhandler undersøkende matematikkundervisning i bl.a. overgangen fra barnehage til skole. De er også medlemmer av Nettverk for begynneropplæring og har samarbeid med flere skoler og barnehager i Tromsø kommune om matematikk i begynneropplæringen.

Programmering med og uten digitale verktøy

Programmering er kommet sterkt inn i LK20, og er knyttet til flere kompetansemål i matematikk. Også de yngste elevene skal utvikle kompetanse innenfor programmering. Gjennom ulike videreutdanningskurs har vi opplevd at mange lærere selv mener de har for lite kompetanse og praktisk erfaring med programmering for de yngste elevene.  

På dette verkstedet kan du få ideer til hvordan du kan jobbe med programmering på en lekbasert og utforskende måte, både med og uten digitale verktøy. Verkstedet består av 2 deler.

I del 1 vil du møte to roboter som har et oppdrag til dere. Oppdraget må løses gjennom samarbeid med andre deltakere. Det matematiske målet med oppdraget er at dere skal få erfaring med å lage og teste ut algoritmer eller instruksjoner og endre på disse dersom det er nødvendig. Dette passer med kompetansemålet for 2. trinn der eleven skal kunne lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel.

I del 2 får du sammen med andre programmere en historie gjennom å bruke ScratchJr. Det er en forenklet versjon av Scratch og finnes til mobiler og nettbrett. Denne versjonen egner seg veldig godt til introduksjon av programmering på 1. – 4. trinn. Det å lage en historie gjennom programmering kan gjøre kodingen meningsfull for elevene og gi mulighet for tverrfaglighet, samt at aktiviteten har en lav inngangsterskel.

Utgangspunktet for begge disse aktivitetene er at de skal være et eksempel på lekbasert matematikkundervisning og modellere en gjennomføring av aktivitetene.

 

Målgruppe: 1. – 4. trinn

Antall deltakere: Maks 30 pr. verksted

Krav til utstyr: Deltakerne må ha med nettbrett eller mobiltelefon