Verksted 21

Astrid Wara
Astrid er vitensenterpedagog ved Nordnorsk vitensenter, der hun har aktiviteter for barn i barnehagen, underviser elever i barneskolen og helt opp til videregående, holder lærerkurs og foreldrekvelder. Hun er utdannet lærer og har undervist i skolen i 16 år og har undervist på lærerutdanningen ved UiT i Tromsø.
Amanda Gitlesen
Amanda er vitensenterpedagog ved Nordnorsk Vitensenter, der hun underviser både barn i barnehagen og elever helt opp i videregående. I tillegg kjører hun lærerkurs i super:bit og drifter Talentsenter gr. 1 (for mellomtrinselever) i Tromsø og Harstad. Hun er utdannet lektor med en master i fysikkdidaktikk med matematikk som andrefag.
Programmering av mangekanter – Hvilken veg skal jeg snu?
Hvordan må vi tenke for at datamaskinen skal gjøre det vi vil? Når vi snur i Scratch står vi i ro da? Hva har dette å si for hvordan elevene må tenke for å kunne tegne mangekanter? Hva må elevene vite om vinkler og vinkelsummen i mangekanter for å programmere tegninger av nettopp mangekanter?
Gjennom praktiske aktiviteter og diskusjon skal vi lete etter generelle regler for innvendige og utvendige vinkelsummer i geometriske figurer. Vi vil se på hvordan vi kan bruke programmering til å forstå formler og vinkler, men også hvordan vi kan bruke formlene og vinklene i mangekanter for å forstå programmering. Deltagerne vil få praktiske eksempler på utforskende oppgaver om mangekanter og programmering.
Deltagerne må ha med egen PC. I tillegg til å bruke Scratch vil vi også bruke sandskriveren Sisyphus med tilhørende programmeringsspråk til å visualisere resultatet. Vi legger opp til fikling og de-buging til å utforske begrensningene i programmeringsspråkene. Det vil derfor ikke være et krav om store forkunnskaper innen programmering, men det er en fordel om man har åpnet og gjort seg noe kjent med blokkprogrammering som Scratch, MicroBit eller lignende.
Vi har 15 sandskrivere, hvor deltakerne arbeider helst i par, men ved stor pågang er det muligheter å øke til grupper på tre personer.