Verksted 7

Ole Kristian Nordsveen og Malin Lando

Ole Kristian Nordsveen er lektor og avdelingsleder i realfag ved Ullern videregående

skole.

Malin Lando er prosjektleder og lektor i realfag ved Ullern videregående skole.

"Bygge tenkende klasserom" som utforskende arbeidsmåte i matematikkfaget.

Siden Peter Liljedahl lanserte metodikken «Bygge Tenkende klasserom» (BTK) i 2021, har mange lærere latt seg inspirere til å skape en mer utforskende og engasjerende matematikkundervisning. BTK legger til rette for utforskende arbeidsformer der elevene samarbeider, tenker høyt, bruker ulike strategier og er kreative i møte med faglige utfordringer. For å lykkes med dette kreves det oppgaver som setter i gang disse prosessene. Mange lærere opplever at det er utfordrende både å finne og å utvikle gode og relevante opplegg tilpasset egen praksis.

Ved Ullern videregående skole har vi de siste to årene jobbet systematisk med å lage konkrete undervisningsopplegg basert på BTKs prinsipper. I dette verkstedet ønsker vi å dele våre erfaringer og vise hvordan man kan gå fram for å utvikle et helhetlig undervisningsopplegg med introduksjon, hint og utvidelser, konsolidering og oppgaver.

På verkstedet vil deltakerne få:

  • En praktisk innføring i hvordan man kan utvikle et utforskende undervisningsopplegg tilpasset et tenkende klasserom.
  • Mulighet til å utforme et undervisningsopplegg tilpasset kursene 1P og 1T.
  • Tilgang til et utvalg ferdige undervisningsopplegg fra videregående skole, klare til bruk.

Målet er at deltakerne går ut av verkstedet med ny inspirasjon og konkrete verktøy for å utvikle egne tenkende klasserom.