Program Novemberkonferansen 2025

Tirsdag 25. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe Rom
08.00 - 09.30

Registrering

   
09.30 - 10.00

Åpning

   
10.00 - 10.50

Plenum 1

Matematikksenteret

Alle  
10.50 - 11.05

Pause

   
11.05 - 11.55

Plenum 2

Critical Conditions for Students’ Learning: Identifying High-Quality Teaching Practices

Kara Jackson og Paul Cobb

Alle  
11.55 - 13.00

Lunsj

   
13.00 - 14.20

Storverksted 1

Hvordan tror du de andre har tenkt? Elevers utforsking og resonnering med utgangspunkt i elevløsninger.

Maren Wettland og Kjersti Pleym Spigset

S+M  
13.00 - 14.20

Storverksted 2

Utforsking av matematiske funksjoner gjennom musikk og kryptering

Morten Munthe og Gunhild Storhaug

U (alle)  
13.00 - 14.20

Verksted 1

Barnelitteratur i matematikk

Jørn Ove Asklund

S  
13.00 - 14.20

Verksted 2

Programmering med og uten digitale verktøy

Monica Volden, Guro Moe og Geir Olaf Pettersen

S  
13.00 - 14.20

Verksted 3

Matematikk i bevegelse: med hele kroppen og hele klassen

Kim F. Slaatsveen og Therese Røvik

S+M  
13.00 - 14.20

Verksted 4

Forankring av læring i utforskende og praktisk matematikkundervisning

Ingunn Valbekmo og Olav Dalsegg Tokle

M+U  
13.00 - 14.20

Verksted 5

Fra vertikale tavler til individuell læring

Anders Sanne og Åshild Tungen

U  
13.00 - 14.20

Verksted 6

Utforsking og praktisk bruk av matematikk gjennom programmering

Ingunn Abusdal Røsok og Eva Holthe Enoksen

U+Vgs  
13.00 - 14.20

Verksted 7

Å lage gode oppgaver til et "tenkende klasserom"

Malin Lando og Ole Kristian Nordsveen

Vgs  
13.00 - 14.20

Verksted 8

Praktisk talt matematikk. Forsøk og aktiviteter for matematikk på yrkesfag.

Marie Vaterland Øyen

Vgs (yrkesfag)  
13.00 - 14.20

Verksted 9

Å lære modellering

John Madsen og Stig Eriksen

U  
14.20 - 14.45

Pause

   
14.45 - 16.05

Storverksted 3

Hvorfor er det slik? Bevis og argumentasjon i barneskolen

Thomas F. Eidissen og Oskar Wang

S+M  
14.45 - 16.05

Storverksted 4

Aktiv matematikk for ungdomstrinn og videregående

LAMIS

U+Vgs  
14.45 - 16.05

Verksted 10

Tidlig brøk. Hvordan kan elever på småtrinnet utforske brøk?

Hans Christian Ryel og Guro Mariann Moe

S  
14.45 - 16.05

Verksted 11

Ut i skogen, opp i trærne og inn matten

Hanan M. Abdelrahman

S+M+U  
14.45 - 16.05

Verksted 12

Regulære mangekanter og deres egenskaper

Øyvind Fossbråten

M+U  
14.45 - 16.05

Verksted 13

Elevaktivitet i tenkende klasserom med "Escapebox"

Beate Schrader Bordal og André Aasgaard

M+U  
14.45 - 16.05

Verksted 14

Forankring av læring i utforskende og praktisk matematikkundervisning

Olav Dalsegg Tokle og Ingunn Valbekmo

M+U  
14.45 - 16.05

Verksted 15

Barnelitteratur i matematikk

Jørn Ove Asklund

S  
14.45 - 16.05

Verksted 16

Elevaktive matematikktimer

Toril Lekve

(U)+Vgs  
14.45 - 16.05

Verksted 17

Yrkesrelevant matematikkundervisning – korleis kan vi bruke erfaringane til elevane til å gjere undervisninga meir relevant?

Eva Holthe Enoksen

Vgs yrkesfag  
14.45 - 16.05

Verksted 18

Få elevene til å tenke og samarbeide med puslespilloppgaver og fermiproblemer

Sigrid Melander Vie (Holmboeprisvinner)

Vgs  
19.00

Middag

   

Onsdag 26. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe Rom
09.00 - 10.20

Storverksted 5

Starte med en matematisk starter

Nina Boine Olsen og Marianne Kjeldsberg

Alle  
09.00 - 10.20

Storverksted 6

Rotutdragning med Sulbasutra - Fra geometri til programmering

Christoph Kirfel og Arnt Frode Stava

Vgs  
09.00 - 10.20

Verksted 19

Læring gjennom lek og bevegelse

LAMIS

B  
09.00 - 10.20

Verksted 20

Hvordan engasjere og motivere elevene til å ville lære?

Else Devold

S  
09.00 - 10.20

Verksted 21

Programmering av mangekanter – Hvilken veg skal jeg snu?

Amanda Gitlesen og Astrid Wara

M+U+Vgs  
09.00 - 10.20

Verksted 22

Problemløsning med tildelte roller – et bidrag til mer utforskende og likeverdig deltakelse i matematisk gruppearbeid?

Mona Røsseland og Eva Elise Tvedt

M+U+Vgs  
09.00 - 10.20

Verksted 23

Utforskning + argumentasjon + generalisering = nye veier til vurdering

Elisabet Osmundnes Mauset og Monica Bjørgeli

U (alle)  
09.00 - 10.20

Verksted 24

Bletchley Park og Slaget ved Nordkapp

Sigurd Rage, Sigurd Hals, Dag Rune Pedersen og Barbro Børli Løkken

U  
09.00 - 10.20

Verksted 25

Gjett funksjonen!?

Kine Øverland

U + Vgs P-matte  
09.00 - 10.20

Verksted 26

Utforskande vurdering - kjapt, trygt og billig!

Håvard Andreassen

U+Vgs  
09.00 - 10.20

Verksted 27

Faktorisere og løyse andregradslikningar ved bruk av algebrabrikker

Gunhild Skåsheim

U+Vgs  
10.20 - 10.40

Pause

   
10.40 - 12.00

Storverksted 7

Ordsmeden eller kodeknekkeren, trappen, pyramiden

Pål Erik Eidsvig

B+U  
10.40 - 12.00

Storverksted 8

Et prima verksted

Niclas Larson

(M) U + Vgs  
10.40 - 12.00

Verksted 28

Undervisning med algebra-fliser i barneskolen

David Reid, Gro Blomgren og Vegard Topphol

B  
10.40 - 12.00

Verksted 29

Undersøkende matematikkundervisning gjennom RME – Realistisk matematikkundervisning

Sigrun Holmedal og Heidi Hille Toth

B+U  
10.40 - 12.00

Verksted 30

Fem svar

Pål Harald Hansen og Therese Hagfors

B+U  
10.40 - 12.00

Verksted 31

Elevers arbeid med utforsking av ballrammer

Marianne Maugesteen og Monica Nordbakke

M+U  
10.40 - 12.00

Verksted 32

Praktisk programmering

Rannei Solbak Simonsen og Birgitte Riisøen Strand

M+U  
10.40 - 12.00

Verksted 33

Vurdering av romgeometri «i lys av» modellering

Martin Nordskog, Stig Eriksen og Beate Lien

U  
10.40 - 12.00

Verksted 34

Modellering med programmering

Øystein Johannes Weider og Knut Skrindo

Vgs  
10.40 - 12.00

Verksted 35

Praktisk tilnærming til funksjonsbegrepet

Evert Dean

U+Vgs  
10.40 - 12.00

Verksted 36

Kan sannsynlighetsregning redde livet ditt?

Stian Hirth og Inge Hoven Brakestad

U+Vgs  
12.00 - 13.00

Lunsj

   
13:00 - 13.50

Plenum 3

En mer praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning? Hva kan det bety?

Janne Fauskanger

   
13.50 - 14.10

Pause

   
14.10 - 15.00

Plenum 4

Jo Røislien

   
15.00 - 15.10

Avslutning